Cygnific Afgelopen vrijdag was ik voor de tweede keer bij Cygnific. Cygnific is het Call Center voor o.a. KLM, Air-France, Delta, TUI, Adidas en sinds kort ook Hudson’s Bay. Deze Gemba wordt door verschillende organisaties georganiseerd waaronder UPD. In een middag van 13:00 – 16:30 ervaar je wat het is om in een organisatie te mogen staan die een burning platform (noodzaak) had en de sales cijfers enorme stijgingen heeft laten doormaken, het ziekteverzuim en verloop drastisch heeft verminderd. De bijeenkomst begint met een presentatie over hun reis, de leermomenten, wat ging goed en wat niet en welke dingen ze op het moment mee bezig zijn. Dan ga je de werkvloer op. De richtlijnen die bovenaan staan – Go See, Ask Why & Show Respect – dien je absoluut te hanteren. Je bent in andermans huis, het is kwetsbaar als je laat zien hoe je reis er uit ziet. Ik was onder de indruk als het gaat om hun instelling t.o.v. hun personeel. Ze zeggen dat het hun belangrijkste kapitaal is, maar dat zie je overal om je heen. Ik vond er een hele goede sfeer hangen. Het hangt er voor van Visual Management, Kanban, Verbeterborden en prijzen van mensen die verbetervoorstellen doorgevoerd hebben. Aan het eind van de bijeenkomst kregen wij van UPD nog een presentatie over Lean Leadership. Lean Leadership zal ik binnenkort wat over schrijven want dat is o zo belangrijk. Absoluut een aanrader!